miércoles, 29 de octubre de 2014

Vivim en un lloc ideal per a moure'ns en bicicleta

Article que va sortir al diari Cop d'Ull al mes d'octubre:


Vivim en un lloc ideal per a moure’ns en bicicleta
Usar la bicicleta com a mitjà de transport urbà té molts avantatges en general però us voldria ressaltar que concretament a les poblacións Jesús-Roquetes-Tortosa tenim unes característiques que les fan ser llocs ideals per moure’ns pedalejant.
Per a començar, la clima. Molt pocs dies plou o fa fred de veritat a les Terres de l’Ebre, i per tant ens podem anar en bici sense impermeables ni abrics dobles i sense embrutar-nos de fang.
Un altre motiu que facilita l’ús de la bicicleta és l’orografia – si no vivim “a les muntanyes”, bàsicament ens movem en pla. No hi ha gaire pujades grans dins de les nostres ciutats.
A més a més, les distancies són molt curtes. Podem anar des de la zona del Temple fins a Remolins en 5 o 10 minuts, o des de la biblioteca de Tortosa fins la de Roquetes en un quart d’hora. I trobem aparcament normalment al costat del lloc on volem anar. Proveu de fer petits viatges a la feina, a la botiga, o a l’ajuntament a peu, en cotxe, o en bici i veureu que realment és molt més eficaç i còmode anar en bicicleta
La seguretat. Com que no hi ha grans avingudes amb 4 files de cotxes travessant la ciutat com als grans capitals, i a més a més s’està començant a construir carrils bicis, és una zona relativament segur en quan a problemes o accidents amb altres usuaris del carrer. També en qüestió de robatoris – evidentment, com a tot arreu, pot passar però trobo que passa més bé poques vegades en ciutats relativament petites com les nostres.
Si a més a més, afegim els beneficis per a la salut i la cartera que vam explicar el mes passat, personalment crec que el triangle Tortosa-Roquetes-Jesús té moltes possibilitats d’esdevenir un petit Copenhaguen (una de les llocs ideals pel ciclistes) ebrenc on tothom sortiria guanyant. Cada cop més gent sembla decidit a agafar la bici, i els ajuntaments i consells comarcals també treballen per a millorar detalls que poden facilitar la convivència de bicis, vianants i cotxes. Entre tots ho aconseguirem!


Brian, membre del col·lectiu Me Moc En Bici.

martes, 28 de octubre de 2014

De qué parlo quan parlo d'anar en bici

Article que va sortir al diari Cop d'Ull al mes de setembre:


De qué parlo quan parlo d'anar en bici.

Quan veiem passar a algú que es desplaça en bicicleta -no parlo ara dels esportistes, em refereixo al que utilitza la bici com a transport- què pensem? Ens fa por? Ens dóna enveja? Ens fa pena? Ens preguntem per què ho fa?… Com a ciclista urbà, intentaré donar una mica de llum sobre les seves motivacions. I les meves.

Probablement pensa que estalvia diners i, en aquests temps, és una raó de pes. També hauria de ser en altres, però és ara quan fem números; i algú ha calculat que portar la canalla en bicicleta a l'escola estalvia 700 euros a l'any. Ja tenen una bona raó.

Però hi ha més: la bicicleta no contamina; i encara que no tots els ciclistes són vegetarians, el respecte pel medi és un valor en alça. Tenir cura del planeta per als nostres descendents ens fa sentir-nos millors; un bon motiu, no?

I recordin que la bicicleta evita moltes malalties; el percentatge de població amb sobrepès als Estats Units ronda el 55%; a Europa, el 33%; a Holanda, el 18%. Endevinen per què? I l'obesitat és un problema de salut de primer ordre, que genera malaltia i envelliment amb mala qualitat de vida.

I està de moda; fixeu-vos que bicicletes es fan; són obres d'art; i és igual el que vulgui anunciar: una assegurança, un dipòsit bancari, roba, un restaurant ... Posi una bicicleta, i tothom sabrà que el que ven és fiable, sa, que provoca sensació de llibertat i que millora la qualitat de vida.

I tampoc perdo temps; i si aprofito les infraestructures que es van creant -penso en la via verda que uneix Jesús, Roquetes i Tortosa- no glopejo fum, no sento soroll, no corro riscos, aparco on vull, i al final, trigo el mateix que en cotxe.

Els sembla que hi ha pocs motius per anar en bici?

I no obstant això, tinc la convicció que hi ha una raó molt més profunda que m'empenyia a anar en bici a escola i ara a treballar. És una cosa més íntima, que té a veure amb la sensació de fluir: alguna vegada han estat fent alguna cosa veritablement a gust? Han notat llavors que el temps desapareix? És gairebé impossible d'explicar, però segur que alguna vegada l'han experimentat; bé, jo vaig en bici per això; és el que em fa estar millor quan arribo a la feina i a casa.

Mirin, tinc un amic -el dirà que no és amic meu, potser- que és un virtuós del calaix flamenc: preguntin-li a ell per què el calaix, i les seves raons valdran també per la meva bicicleta.

Doneu-li una oportunitat a la bici: oblidin els prejudicis, si tenen algú, i provin-la. Però donin-li uns dies, fins que el selló no els faci mal. Veuran com, passat aquest tràngol, enganxa; i si no, provin el calaix, que també té la seva. Però no es quedin aturats: busquin on fluir.

Iñigo, membre del col·lectiu Me Moc En Bici

lunes, 27 de octubre de 2014

Petits canvis => grans canvis (16)

No hi ha diners, diuen, per a fer grans obres - però de vegades, no fa falta gaire diners per a usar l'imaginació i fer canvis petits a la ciutat. Canvis que ho farien molt més fàcil moure's-en en bicicleta. Si en teniu idees i ens els voleu fer arribar, juntament amb fotos si cal, els podem penjar aquí al blog (si voleu) i portar-los als ajuntaments locals per a que els estudien. Els podeu enviar a memocenbici@gmail.com  Gràcies! Ja hem rebut idea no. 16 .....


Diverses persones ens han preguntat, per què la biblioteca de Tortosa no té aparcaments per a bicicletes?

domingo, 26 de octubre de 2014

Petits canvis => grans canvis (15)

No hi ha diners, diuen, per a fer grans obres - però de vegades, no fa falta gaire diners per a usar l'imaginació i fer canvis petits a la ciutat. Canvis que ho farien molt més fàcil moure's-en en bicicleta. Si en teniu idees i ens els voleu fer arribar, juntament amb fotos si cal, els podem penjar aquí al blog (si voleu) i portar-los als ajuntaments locals per a que els estudien. Els podeu enviar a memocenbici@gmail.com  Gràcies! Ja hem rebut idea no. 15 .....


Es podria millorar la conexió entre la Via Verda i Roquetes per la zona del canal:


lunes, 20 de octubre de 2014

petits canvis => grans canvis (14)

No hi ha diners, diuen, per a fer grans obres - però de vegades, no fa falta gaire diners per a usar l'imaginació i fer canvis petits a la ciutat. Canvis que ho farien molt més fàcil moure's-en en bicicleta. Si en teniu idees i ens els voleu fer arribar, juntament amb fotos si cal, els podem penjar aquí al blog (si voleu) i portar-los als ajuntaments locals per a que els estudien. Els podeu enviar a memocenbici@gmail.com  Gràcies! Ja hem rebut idea no. 14 .....

Seria bastant facil arreglar el tram de cami entre la Via Verda i els antics silos de la fabrica "de Fabra" .


domingo, 19 de octubre de 2014

Petits canvis => grans canvis (13)

No hi ha diners, diuen, per a fer grans obres - però de vegades, no fa falta gaire diners per a usar l'imaginació i fer canvis petits a la ciutat. Canvis que ho farien molt més fàcil moure's-en en bicicleta. Si en teniu idees i ens els voleu fer arribar, juntament amb fotos si cal, els podem penjar aquí al blog (si voleu) i portar-los als ajuntaments locals per a que els estudien. Els podeu enviar a memocenbici@gmail.com  Gràcies! Ja hem rebut idea no. 13 .....

La baixada des de la Via Verda fins al canal (a Roquetes). No costaria gaire fer-ho ben fet.

 

sábado, 18 de octubre de 2014

Petits canvis => grans canvis (12)

No hi ha diners, diuen, per a fer grans obres - però de vegades, no fa falta gaire diners per a usar l'imaginació i fer canvis petits a la ciutat. Canvis que ho farien molt més fàcil moure's-en en bicicleta. Si en teniu idees i ens els voleu fer arribar, juntament amb fotos si cal, els podem penjar aquí al blog (si voleu) i portar-los als ajuntaments locals per a que els estudien. Els podeu enviar a memocenbici@gmail.com  Gràcies! Ja hem rebut idea no. 12 .....


A Tortosa, en general, no hi ha prou aparcaments per a bicicletes. A la cruïlla entre els carrers C/Vergés Paulí i C/Bernat de Vilamarí la cantonada de la casa no fa xamfrà, sinó que deixa un espai (això, aquest edifici ho fa a les quatre cantonades). Proposo que s’hi posin aparcament de bicicleta, ja que habitualment hi aparquen motos. És un lloc adient, perquè no fa nosa i davant hi ha la Tresoreria de la Seguretat Social i un taller de motos i bicicletes.

Petits canvis => grans canvis (11)

No hi ha diners, diuen, per a fer grans obres - però de vegades, no fa falta gaire diners per a usar l'imaginació i fer canvis petits a la ciutat. Canvis que ho farien molt més fàcil moure's-en en bicicleta. Si en teniu idees i ens els voleu fer arribar, juntament amb fotos si cal, els podem penjar aquí al blog (si voleu) i portar-los als ajuntaments locals per a que els estudien. Els podeu enviar a memocenbici@gmail.com  Gràcies! Ja hem rebut idea no. 11 .....



De Tortosa a Amposta  es pot anar en bicicleta per la vora del canal i seguint la carretera vella de la Carrova, sense tocar en cap moment la carretera nova, que és molt perillosa perquè els vehicles van a gran velocitat. Hi ha un lloc, però, al Km. 8 de la TV3443, a Vinallop, en què sí que cal passar a la carretera nova per fer uns 200 metres. Això es podria evitar si es retallés un o dos metres el guarda-rail que hi ha per deixar pas a les bicicletes i s’habilités una petita rampa que baixi al camí de la vora del canal o que baixi a la carretera vella de la Carrova, que encara passa per allí.